Registrace Přihlásit se
Měníme název na StarkFaktura.cz Více informací...

EET v roce 2018 a jednotlivé vlny

Krásný den,
ptáte se, proč se elektronická evidence tržeb (EET) zavedla v České republice? Krácení vykazování daně se pro některé stalo běžnou záležitostí, přičemž nevykázané příjmy dosahovaly částky 170 miliard korun ročně. Proto má zavedení EET zamezit daňovým únikům.

Hlavní důvody pro zavedení:

1. Podnikatelé
Podnikatelům má EET sjednotit podmínky na trhu a odstranit konkurenční boje. Sazba ve stravovací oblasti se snížila z 21% na 15% a do budoucna se uvažuje o dalším snížení daní. Díky EET se sníží administrativa spojená s daňovými kontrolami. Díky platbám mohou podnikatelé jednodušeji evidovat data.

2. Zaměstnanci
U zaměstnanců se EET snaží o ochranu a stabilitu (zamezení výplat „na ruku“, odstupné, výpovědní lhůta, výpočty sociálních plnění a důchodů).

3. Stát
Pro stát díky EET bude jednodušší odhalit podvodné praktiky a zefektivní se daňové kontroly. Poctivý výběr daní povede ke snížení státního deficitu a zamezí se zvyšování daní do budoucna. Občané by měli zaznamenat změnu v oblasti kultury, zdravotnictví, školství, dopravě a dalších veřejných službách díky pravdivým daňovým odvodům.

Online evidence tržeb funguje následujícím způsobem:
  1. Datovou schránkou podnikatel pošle zprávu o transakci (formát XML) do systému Finanční správy.
  2. Z Finanční správy je odesláno potvrzení o přijetí s identifikačním kódem.
  3. Prodávající vystaví účtenku zákazníkovi.
  4. Po té, co zákazník účtenku obdrží, tak si ji může ověřit na daňovém portále. Podnikatel si své tržby může ověřovat ve webové aplikaci Elektronická evidence tržeb.

Pro evidenci tržeb je nutné pořídit zařízení, které má připojení k internetu a dokáže elektronicky přes internet komunikovat. Není nutné pořizovat speciální pokladny, důležité je, aby byla účtenka zaevidovaná.

Pro koho EET platí a od kdy?

Zavedení EET platí pro podnikající fyzické osoby a právnické osoby s podnikatelskou činností. Budou evidovány tržby, které pochází z podnikatelské činnosti a byly uhrazeny ať už v hotovosti, šekem, směnkou nebo stravenkou.

EET nepodléhá platbám z bankovního převodu, inkasa, platbám ve formě pohledávek a barterů.

Od 1. 3. 2018 nemusí být evidovány platby, které byly uhrazeny kartou.

EET je aplikováno v těchto vlnách:

  1. fáze -od 1. prosince 2016 pro ubytovací a stravovací služby,
  2. fáze – od 1. března 2017 pro maloobchod a velkoobchod,
  3. fáze – svobodná povolání, doprava, zemědělství,
  4. fáze – vybraná řemesla a výrobní činnosti.

Fáze č. 3 měla být zavedena 1. března 2018 a fáze č. 4 1. června 2018. Zatím jsou tyto činnosti z EET dočasně vyloučeny a podnikatelé nemají povinnost tržby evidovat.

Jakmile proběhnou v EET změny, včas se o nich od nás dozvíte. Věříme, že EET přinese spoustu pozitivních změn – jak EET působí na Vás?

Veru Pařízková

Autor: Veru Pařízková

Veru pracuje na pozici Produktového specialisty helpdesku v České spořitelně. Ve volném čase se věnuje blogování a točení videí na YouTube. Na blogu StarkFaktura.cz Vám přináší novinky ze světa fakturace.

Komentáře


Pro přidání komentáře se prosím přihlašte.
Přihlášení
Nemáte účet? Registrujte se.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace